Staring at the Bin

Exposition

daily open form 6pm to 11pm

Production of the Munich Biennale

concept, composition, direction: Meriel Price; with: Karina Erhard, Philipp Kolb, Meriel Price, Johann Michael Schneider, Christoph Theussl; Video: Aron Kitzig; Camera: Jonas Eisenschmidt;

 »Staring at the Bin«, also ›Einen Mülleimer anstarren‹, ist die unmittelbare Begegnung von Öffentlichkeit, Musik und Theater, unangekündigt und unerwartet, eine Sammlung von Miniatur-Performances im öffentlichen Raum, so winzig, dass sie wie zufällige merkwürdige Begebenheiten erscheinen.

Musikalische und theatrale Ereignisse werden nahtlos ins urbane Leben eingebettet, maximal reduziert, als Pause, als Impuls, Wiederholung oder Variation. Eingerahmt und fokussiert wird das Alltagsleben zur Grundlage intimer Interaktion.

Der unmittelbare Kontakt des Publikums mit dem Werk, ganz ohne ›künstlerischen‹ Kontext ermöglicht eine neue Beziehung, eine direkte Reaktion, weil der Wegfall jeglicher Etikettierung Raum für die ganz persönliche Bedeutung lässt.

Die Störung des Tagesrhythmus zwingt zum Innehalten, zum Nachdenken und bietet damit die Chance, die Alltagsroutine des städtischen Lebens neu zu interpretieren.

Unerklärt und grundlos verwundern die Ereignisse, schärfen die Wahrnehmung, geben Impulse für eine direktere Verbindung mit Menschen, Orten und Geschehnissen der Umgebung.

Im Vorfeld der Biennale und während der gesamten Veranstaltung werden verschiedene Orte in ganz München vor Zufallspublikum mit Eventminiaturen bespielt, die dokumentiert werden. Die Aufzeichnungen werden in einem Ausstellungsbereich gezeigt, der sich während der Biennale weiterentwickelt und so zum lebenden Protokoll der laufenden Begegnungen wird.

Meriel Price composition

Meriel Price is a musician, performer and visual artist who creates works of music theatre. She performs with ensembles such as the Berlin Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, Stargaze and Redux. She works closely with contemporary composers and has had many works written for her.

Her music theatre works have been performed in festivals such as 150% Made in Hamburg Theaterfest, Crescendo Festival, Berlin, KlangKunstBühne and Labor Sonar. She regularly performs in music theatre a.o. in the Berliner Ensemble, Munich Biennale, Radial System, Berlin and Theater Basel.

She founded the music theatre duo »Aside« (www.asidefromthe.com) who explore the uncomfortable and unintended facets of musical performance, challenging the expectations of the audience. With the ensemble »DieOrdnungDerDinge« (www.dieordnungderdinge.com) she creates staged concert programmes that explore the space between concert and theater/performance in a visual, playful manner.

As a visual artist she specialises in projects that combine visual art and music such as »Wer ist der Mächtigste auf Erden?« (Lucerne Festival, book published by NordSüd). She has also produced installations for festivals such as the Martinu Festtage, Basel, Tempelhof Theater Festival and the  Blind Spot Film and Music Festival, Berlin as well as puppet design for the Marionettentheater Basel.

Meriel Price studied at the Royal Northern College of Music, Manchester and the University of the Arts, Berlin. Prior to this she studied visual art at Berkshire College of Art and Design.

Aron Kitzig video

Aron Kitzig was born in 1979 in Berlin; he is a freelance set designer, filmmaker, and media artist. He has produced music videos for, among others, Ensemble Adapter; Ensemble Moderne; Nordlichter, the biennale of Nordic music; and the label Dollkraut.
He and the pianist Marc Tritschler have been managing the artists' label Testklang in Berlin since 2012, which specializes in classical and contemporary music, as well as its connection to film, poetry, and design. Testklang was founded in 2012 and is organized as a cooperative network. Since 2013 Aron Kitzig has been working in the areas of contemporary and classical opera. Notable examples are "Hypermusic" (Hector Parrà, Ensemble Zafran); "Parsifal" (Hamburgersymphoniker); cello suites by Bach (Arne Christian Pelz, cellist); and "Turandot" (by Marco Arturo Marelli, Bregenzer Seefestspiele and Wiener Staatsoper).

Cast & credits

concept, composition, direction: Meriel Price

with: Karina Erhard, Philipp Kolb, Meriel Price, Johann Michael Schneider, Christoph Theussl

Video: Aron Kitzig

Camera: Jonas Eisenschmidt

Production of the Munich Biennale

This website uses cookies to provide the best experience. For more information please see our Data privacy statement. OK